Hvad kan CSR konkret være?
Hos Sustain Consulting inddeler vi CSR-aktiviteter i People, Profit, Planet og Partners. Eksempler på hvilke aktiviteter, der kan ligge under de fire områder, gives nedenfor:
People:
Dette område omhandler virksomheders ansvar i forhold til sine medarbejdere. Her kan der være tale om aktiviteter, der skal:
- Forbedre medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø:
Konkret kan det ske ved at virksomheden udarbejder en antimobningspolitik. - Forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø:
Konkret kan det ske ved at virksomheden får lavet en APV (andet EX!) - Forbedre medarbejdernes fysiske sundhed:
Konkret kan det ske ved at igangsætte sundhedsfremmende aktiviteter såsom mulighed for motion i arbejdstiden, etablering af frugtordninger etc. - Sikre bedre ligestilling:
Konkret kan det ske ved at virksomheden udarbejder en ligestillingspolitik og igangsætter aktiviteter, der skal sikre flere kvindelige ledere og flere ledere med anden etnisk baggrund.
Profit:
Dette område omhandler virksomheders ansvar i forhold til sine aktionærer og leverandører. Her kan der være tale om aktiviteter, der skal:
- Eliminere korruption og bestikkelse:
Konkret kan der være tale om, at virksomheden udarbejder en korruptionspolitik og træner sine ansatte i at håndtere denne. - Sikre en ansvarlig leverandørstyring:
Konkret kan der være tale om, at virksomheden sikrer at der bl.a. ikke er børnearbejde hos sine leverandører, eller hvis der er børnearbejde sikrer, at det bliver håndteret forsvarligt. - Sikre transparens og gennemsigtighed:
Konkret kan det ske ved at virksomheden vedtager en politik om proaktivt at informere sine væsentligste stakeholdere mest muligt. - Opretholde en god markedsføringsetik. Virksomheden kan eksempelvis udarbejde en markedsføringspolitik, hvor den forpligtiger sig til ikke at henvende sig til børn i sine reklamer.
Planet:
Dette område omhandler virksomheders ansvar i forhold til miljø og klima. Her kan der eksempelvis være tale om aktiviteter, der skal:
- Reducere CO2-udslippet:
Konkret kan der være tale om, at virksomheden etablerer spareventilatorer, optimerer sin bilkørsel, køber bæredygtig strøm eller vedtager en ny rejsepolitik, hvor medarbejderne så vidt muligt skal arrangere
videokonferencer i stedet for at foretage udenlandsrejser. - Reducere affaldet og øge genanvendelsen:
Konkret kan der være tale om at opstille flere forskellige typer affaldsspande. - Integrere Cradle2cradle og bæredygtigt design i processer:
Konkret kan der være tale om, at virksomheden beslutter at den vil fokusere på Cradle2cradle og bæredygtigt design igennem relevante produktions-processer. - Reducere vand, energi- og emballageforbruget:
Konkret kan der være tale om at pakke produkterne i mindre æsker eller udskifte toiletterne til nye med mulighed for lavt skyl. - Få miljøcertificeret virksomhedens produkter:
Konkret kan der være tale om, at virksomheden bliver miljøcertificeret efter ISO 14001 standarden, kun bruger FSC-cerificeret træ etc.
Partners:
Dette område omhandler virksomheders ansvar i forhold til sine væsentligste stakeholdere. Her er der tale om partnerskaber eller samarbejde med virksomhedens stakeholdere samt filantropi og sponsorater.
- Et eksempel på et forretningsdrevet partnerskab, hvor alle parter får udbytte, er partnerskabet mellem Toms og IBIS. Toms får kakaobønner af bedre kvalitet og en mere sikker forsyning. Bønderne i Ghana får en fast, stabil og højere pris for deres kakaobønner, og deres børn får mulighed for at komme i skole. IBIS får økonomisk støtte, opfyldt sine målsætninger, anerkendelse og PR.
- Et eksempel på et CSR-sponsorat kan hentes fra IC Company. IC Company har til formål at fremme en bæredygtig udvikling samt hjælpe mennesker i nød, hvilket de blandt andet gør ved at sponsorerer idrætsudøvere og kulturelle institutioner.
- Et eksempel på (ren) filantropi er A.P. Møllers donation af operaen til København.